"Клінічна нейропсихологія: дитяча та доросла" Дистанційний курс.
"Клінічна нейропсихологія: дитяча та доросла" Дистанційний курс.

Про курс

Електронний навчальний курс

«Нейропсихологія дитинства та дорослості: сучасна клінічна практика»

Курс підвищення кваліфікації, розроблений командою викладачів-практиків у сфері клінічної нейропсихології.
Старт курсу — 1 лютого 2026 року.
Курс подано на реєстрацію в системі безперервного професійного розвитку (БПР).

“Нейропсихологія дитинства і дорослості: сучасна клінічна практика” — практичний курс для роботи з дітьми та дорослими, присвячений вивченню розвитку вищих психічних функцій і механізмам їх порушень при органічних ураженнях мозку, проблем та труднощах нейророзвитку, навчання, поведінки та емоційної регуляції.

Курс поєднує класичний підхід О. Р. Лурії з сучасною клінічною нейропсихологією, остані досягнення нейронаук та навчає проводити структуровану нейропсихологічну діагностику, розпізнавати синдроми й розробляти нейрокорекційні та нейрореабілітаційні програми.

Ключова перевага курсу – реальні фахові відеозаписи обстежень дітей і дорослих, клінічні кейси та покроковий розбір нейропсихологічних висновків.

У курс включено:
• Відеозапис нейропсихологічного обстеження дорослого пацієнта з афазією після ЧМТ;
• Відеозаписи обстеження дітей різного віку;
• Відеозаписи проб з дослідження пам’яті, гнозису, праксису, уваги та інше;
• Відеозаписи корекційних вправ;
• Відеозапис нейро- та патопсихологічного обстеження пацієнта з психопаталогією;
• Відеозапис клінічного інтерв’ю дорослого пацієнта;
• Відео кримінального випадка (вільний ресурс інтернета) і розбір з точки зору клінічного мислення;

Це дозволяє не просто слухати теорію, а бачити роботу нейропсихолога в реальних умовах.

Формат навчання:

Курс повністю онлайн та складається з 5 послідовних модулів (22 відеолекції –  97 академічних годин навчання)

На опрацювання кожного модуля відводиться мінімум 3 тижні. Раніше цього терміну наступний модуль не відкривається, навіть у разі швидшого перегляду матеріалів.

Після завершення 3-тижневого періоду та успішного проходження контрольних питань (не менше 85 % правильних відповідей) відкривається доступ до наступного модуля.
Після п’ятого модуля передбачено підсумковий залік.

За умови проходження кожного модуля у встановлений мінімальний термін та успішного складання всіх тестів, курс можна завершити за 15 тижнів (≈ 3,5 місяця) та отримати сертифікат.

Навчання відбувається у гнучкому форматі: матеріали доступні онлайн 24/7, навчатися можна у зручному темпі. За потреби курс можна проходити повільніше – завершення навчання можливе до грудня 2026 року.

Після успішного завершення курсу учасник отримує сертифікат в електронному та паперовому вигляді.

Онлайн спілкування з викладачами: Якщо у вас виникнуть питання щодо лекцій, ви можете звернутися до куратора курсу, який організує онлайн зустріч з викладачами для обговорення ваших запитів і отримання необхідних роз’яснень.

Теми модулів та лекцій курсу

“Клінічна нейропсихологія дитяча та доросла”.

 

Модуль 1. Основи нейропсихології та розвиток дитини.

Докладніше

1 лекція: Нейропсихологія: розуміння, загальна уява, історія, місце серед Neuroscience.

Викладач: д-р мед.наук, проф. Чабан О.С.

Лекція дає цілісне уявлення про те, як влаштована нейропсихологія як наука, її історичний розвиток, ключові концепції та сучасні методи дослідження мозку. Матеріал побудований на поєднанні класичних ідей Лурії та сучасних підходів cognitive neuroscience.

2 лекція: Нейропсихологія: соціальний vs індивідуальний мозок.

Викладач: д-р мед. наук, проф. Чабан О.С.

Лекція розкриває, як людський мозок еволюційно перейшов від індивідуального виживання до складної соціальної взаємодії. На основі даних нейробіології, етіології та сучасної нейровізуалізації слухачі дізнаються, як формувався «соціальний мозок», які структури задіяні у спілкуванні, емпатії, довірі, колективному рішенні та тривозі.

3 лекція: Організація мозку та ключові поняття нейропсихології. 

Викладач: клінічний психолог, нейропсихолог Гуменюк М.М. 

Лекція розкриває основні поняття нейропсихології — симптом, синдром, фактор, первинні/вторинні/третинні поля, півкульну спеціалізацію та три блоки мозку. Складні терміни й механізми подані дуже зрозуміло та структуровано, що дозволяє легко усвідомити, як мозкові системи формують ВПФ і чому виникають їх порушення при ураженні різних зон.

4 лекція: Нейропсихологічні основи розвитку дитини та ранні маркери порушень.

Викладач: клінічний психолог, нейропсихолог Гуменюк М.М. 

Лекція розкриває, як у нормі дозрівають моторні, сенсорні, мовні та когнітивні функції дитини, і які нейропсихологічні механізми лежать в основі їх формування. На цьому тлі пояснюються основні синдроми функціональної несформованості мозкових структур — від підкіркових і стовбурових порушень до дефіцитів правої півкулі, міжпівкульної взаємодії, лівої скроневої ділянки та лобних відділів. Студенти отримують чіткі орієнтири норми й практичні «червоні прапорці» для раннього виявлення ризиків у розвитку.

Модуль 2. Вища психічна діяльність: увага, праксис, гнозис, простір

Докладніше

5 лекція: Воля, увага та контроль: лобові механізми та довільність.

Викладач: клінічний психолог, нейропсихолог Гуменюк М.М. 

Лекція присвячена довільній регуляції – роботі префронтальних відділів мозку, що відповідають за увагу, інгібіцію, програмування та контроль дій. Пояснюються механізми сформованості довільності та ознаки її порушень.Подано сучасні методи дослідження уваги, стійкості, темпу, перемикання й контролю.

6 лекція: Праксис: формування довільних рухів і діагностика порушень.

Викладач: клінічний психолог, нейропсихолог Гуменюк М.М.  

Лекція розкриває механізми праксису — системи довільних рухів, що включає кінетичний та кінестетичний фактори, премоторні зони, моторні шляхи та екстрапірамідний рівень. Пояснюються види диспраксій й апраксій, їх ключові симптоми та вікові норми. Представлено інформативні нейропсихологічні проби для оцінки рухових програм.

7 лекція: Гнозис і агнозії: механізми, порушення, діагностика.

Викладач: клінічний психолог, нейропсихолог Гуменюк М.М. 

Лекція присвячена гнозису та агнозіям — порушенням впізнавання при ураженні вторинних і третинних зон мозку. У зрозумілій формі пояснюється, як працюють аналізаторні системи, чому виникають різні види агнозій та за якими ознаками їх можна розпізнати.
Показано сучасні методи нейропсихологічного дослідження зорового, слухового й тактильного гнозису, вікові норми та типові помилки. Ключові проби й підходи продемонстровані на реальних відеозаписах обстежень.

8 лекція: Просторовий фактор: ТРО-зона, схема тіла, орієнтація.

Викладач: клінічний психолог, нейропсихолог Гуменюк М.М.

Лекція присвячена роботі третинних тім’яно-скронево-потиличних зон (ТРО-зони), що забезпечують схему тіла, орієнтацію у просторі та елементи рахунку.
Розглядаються механізми формування просторових уявлень, вікові норми та основні типи порушень: топографічні помилки, труднощі орієнтації, конструктивні порушення. Ретельний опис результатів обстеження когнітивних функцій з якісним аналізом виявленого нейропсихологічного синдрому.

Модуль 3. Когнітивні функції, мовленнєві розлади, деменція, афазія та порушення мовлення у дітей

Докладніше

9 лекція: Пам’ять: механізми, порушення, діагностика.

Викладач: клінічний психолог, нейропсихолог Гуменюк М.М. 

Лекція присвячена роботі систем пам’яті — слухової, зорової, семантичної та модально-неспецифічної. Пояснюються механізми фіксації, зберігання та відтворення інформації, а також критерії різних типів порушень.
Усі методики показані на реальних відеозаписах, що дозволяє побачити типові прояви порушень пам’яті в динаміці.

10 лекція: Нейропсихологія мови та афазії в клінічній практиці.

Викладач: д-р мед. наук, проф. Чабан О.С. 

Лекція відкриває для студентів цілісне розуміння того, як мозок створює й контролює мовлення. Ви дізнаєтесь, як працюють зони Брока та Верніке, як формується експресивна й імпресивна мова, що таке внутрішня мова й чому вона є основою мислення.
Розглянемо ключові методи нейропсихологічного обстеження мовлення за Лурією та навчимося розпізнавати гностичні й праксичні механізми мовних порушень.
Особливий блок присвячений афазіям: їх видам, клінічним проявам і нейроанатомічним основам. Ви зрозумієте, як локалізація ураження визначає тип дефіциту та які мовні симптоми є маркерами різних форм афазій.

11 лекція: Порушення мовлення у дітей: діагностика та механізми.

Викладач: клінічний психолог, нейропсихолог Гуменюк М.М. 

Лекція розкриває механізми формування мовлення та основні причини його порушень у дітей. Пояснюються відмінності між моторними, сенсорними, фонематичними й артикуляційними розладами, а також ключові критерії диференціації (алалія, дизартрія, дислалія, дислексія, дисграфія).

Представлено сучасні методи нейропсихологічного обстеження мовлення: оцінка слухового аналізатора, артикуляційного праксису, фонематичного розвитку та розуміння мови. Ключові проби показані на реальних відеозаписах, що дає можливість побачити типові порушення й особливості мовлення в різному віці.

12 лекція: Алгоритм написання нейропсихологічного висновку

Викладач: клінічний психолог, нейропсихолог Гуменюк М.М

У лекції представлено покрокову методологію створення нейропсихологічного заключення – від детального обстеження когнітивних функцій і визначення нейропсихологічного синдрому до розробки рекомендацій, що ілюструється на прикладі відеобстеження дитини.

13 лекція: Когнітивні порушення, деменція та хвороба Альцгеймера.
Викладач: д-р мед. наук, проф. Чабан О.С.

У лекції зібрано найважливіше про нейродегенеративні процеси, ранні й латентні когнітивні порушення, деменцію та хворобу Альцгеймера, принципи клінічного мислення та підходи до оцінки, підтверджені сучасними науковими даними в тому числі біомаркери цього нейродегенеративного розладу. Це концентрат практичних знань, який дає розуміння, як вчасно побачити зміни, уникнути помилкових діагнозів і будувати ефективний маршрут допомоги.

Модуль 4. Дитяча клінічна нейропсихологія: РАС, РДУГ, навчальні труднощі, ЕЕГ, комплексна нейрокорекція та фармакотерапія.

Докладніше

14 лекція: Розлади аутистичного спектра: сучасний клінічний погляд.
Викладач: дитячий невролог, епілептолог, к. мед. н. Мірошников О.О.

Лекція розкриває нейробіологічні та генетичні причини РАС, оновлені діагностичні критерії DSM-5, рівні підтримки, сенсорні особливості та типові коморбідні стани. Студенти дізнаються, як правильно розпізнавати спектр, на що звертати увагу під час оцінки та які ранні втручання вважаються доказово ефективними. Коротко, структуровано, практично – саме те, що потрібно майбутнім фахівцям.

15 лекція: Дислексія, дисграфія та РДУГ: нейропсихологічний погляд.
Викладач: клінічний психолог, нейропсихолог Скопич В.В.

На лекції ви дізнаєтесь, як проявляються дислексія, дисграфія та РДУГ, які мозкові механізми стоять за цими труднощами та як правильно проводити первинну діагностику. Отримаєте практичні інструменти: вправи для розвитку фонематичного слуху, зорового гнозису, графомоторики, уваги, планування й самоконтролю. Показую сучасні методи нейрокорекції, які можна одразу застосовувати у роботі з дітьми.

16 лекція: Основи дитячої ЕЕГ: норма, патологія, клінічні акценти.
Викладач: дитячий невролог, епілептолог, к. мед. н. Мірошников О.О.

Лекція знайомить студентів із принципами ЕЕГ у дітей, віковими нормами розвитку мозкових ритмів та ключовими клінічними патернами. Розглядаються основні ритми, правила проведення ЕЕГ, типові артефакти, а також епілептиформна активність при генералізованих і фокальних епілепсіях. Наводяться реальні приклади записів ЕЕГ, що допомагає зрозуміти практичну інтерпретацію результатів та відрізняти норму від патології.

17 лекція: Комплексна нейропсихологічна корекція у дітей: методи, стратегії, вправи.
Викладач: клінічний психолог, нейропсихолог Скопич В.В.

Структурований практичний матеріал про те, як нейропсихолог працює з дітьми для розвитку та відновлення когнітивних функцій. У презентації розглядаються три функціональні блоки мозку за Лурією, методи сенсомоторної, рухової, когнітивної та емоційної корекції, а також десятки конкретних вправ, які можна застосовувати відразу на заняттях.

18 лекція: Нейропсихологія та психотропні засоби: клінічні механізми та практичне застосування.
Викладач: д-р мед. наук, проф. Чабан О.С.

У лекції розглядаються основні групи психотропних препаратів — антипсихотики, антидепресанти, анксіолітики, нормотиміки, ноотропи та психостимулятори. Студенти знайомляться з механізмами дії ліків на дофамінові та серотонінові системи, клінічними показаннями, побічними ефектами, критеріями вибору терапії та сучасними рекомендаціями APA і NICE. Матеріал включає аналіз клінічного випадку та ознайомлення зі структурою оцінки психопатологічних симптомів (NPI).

Модуль 5. Доросла клінічна нейропсихологія, ПТСР, біль та реабілітація ветеранів бойових дій.

Докладніше

19 лекція: ПТСР: від клініки до нейробіології та терапії.
Викладач: д-р мед. наук, проф. Чабан О.С.

Лекція присвячена комплексному розумінню ПТСР — від клінічної картини до глибинних нейробіологічних і епігенетичних механізмів.
Розглядаються сучасні діагностичні критерії (ICD-11, DSM-5), особливості формування травматичної пам’яті, роль амігдали, гіпокампа та префронтальної кори, а також вплив стресових гормонів та нейромедіаторів на поведінку і когнітивні функції.
Окремий блок присвячений генетичним факторам ризику, епігенетичним змінам, коморбідності та нейропсихологічним наслідкам тривалого стресу.
Лекція дає розуміння, як травма змінює мозок, особистість і адаптацію, та окреслює сучасні терапевтичні підходи й точки впливу.

20 лекція: Нейропсихологія болю.
Викладач: д-р мед. наук, проф. Чабан О.С.

Лекція розкриває, як мозок формує й підтримує больові відчуття — від роботи рецепторів до складних нейронних мереж емоцій, пам’яті та когнітивних установок. Студенти дізнаються, чому біль може виникати без ушкодження, як тривога, минулий досвід та катастрофізація підсилюють симптоми, та чому хронічний біль — це не просто симптом, а окрема нейропсихологічна система.

21 лекція: Сучасні підходи до нейрореабілітації когнітивних порушень у ветеранів бойових дій: методи, стратегії та клінічний досвід.

Викладач: д-р мед. наук, проф. Чабан О.С.

Лекція знайомить слухачів із актуальними принципами та інструментами нейрореабілітації когнітивних порушень у ветеранів бойових дій. Розглядаються зміни когнітивного функціонування після ЧМТ, контузій, ПТСР і депресії, а також сучасні клінічні стратегії відновлення уваги, памʼяті та виконавчих функцій.

22 лекція: Віртуальна реальність у терапії ПТСР (VRET).
Викладач: клінічний психолог Олійник А.О.

У лекції розглядаються можливості VR експозицією у лікуванні травм: експозиційна терапія, моделювання ситуацій, розвиток соціальної взаємодії, релаксація та майндфулнес. Представлені демонстрації VR-сценаріїв, які використовуються у терапевтичній практиці, а також кейси адаптації українського VRET-протоколу.

Зареєструватися

Куратор курсу: тел. +380 (67) 507 51 84

х

Слухачі курсу отримають:

Після закінчення курсу (5 модулів) та складання заліку видається

Сертифікат

Всеукраїнської асоціації психосоматичної медицини

Вартість курсу буде опублікована додатково.

Реєстрація є обовʼязковою.Хх

Х

Зареєструватися

 

Ознайомитись з договором публічної оферти